• LinkedIn
  • Join Us on Google Plus!
  • Subcribe to Our RSS Feed

Thursday, March 16, 2017

16 comments:

  1. Bab 5: Chef Ayu ke Kelas Masakan
    Ayu Afidah duduk dibirai katil sambil mengeluarkan baju ibu dari beg sandangnya. Dipeluknya baju ibu dengan erat. Lantas, diambilnya foto ibu yang kelihatanya sedang senyum kepadanya. Dada Ayu Afiqah berombak kencang. Dipeluknya kedua-dua baju dan foto ibu. Ridunya pada ibu tidak dapat tertahan lagi.
    “Ibu, esok pertandingan seperuh akhir. Bagaimana Ayu nak menghadapinya tanpa ibu!” Ayu Afiqah mengeluh perlahan. Ayu Afiqah memejamkan matanya. Dia tenggelam pada haruman ibu. Tiba-tiba suasana bilik menjadi samar-samar dan akhirnya bertukar menjadi kaunter pendaftaran kelas masakan di luar dewan Saadah di Wisma MUIS Kota Kinabalu. Cahaya di luar dewan amat terang. Ayu Afiqah yang diiringi oleh ibu berbaris di kaunter pendaftaran.
    Sebaik sahaja tiba giliran Ayu Afiqah, ibu menghulurkan pendaftaran kepada pegawai yang bertugas dikaunter pendaftaran. Seperti selalu wajah ibu yang jelita akan sentiasa ramah dan tersenyum kepada petugas berkenaan. Pada saringan pertama dan kedua, pegawai yang bertugas yang menguruskan pendaftaran sentiasa orang yang berlainan.
    “Oh, ini Ayu Afiqah yang menang saringan kedua tempoh hari. Tahniah! Saya suka biskut awak, biskut ketupat tart nenas. Cantik dan kreatif. Boleh tak saya dapatkan resepinya?” tanya petugas bernama Lina kepada Ayu Afiqah.
    “Boleh, nanti saya masukkan dalam ‘facebook’ ibu saya.” Jawab Ayu Afiqah ringkas sambil tersenyum.
    “Wah! Ayu dah ada paminat sekarang ye.” Puji ibu pada Ayu Afiqah. Ayu Afiqah hanya tersenyum memandang ibu.
    “Baiklah Ayu, ibu dan ayah akan menunggu Ayu di ruang legar tu,” ibu menunjukkan luar legar di sebelah kanan dewan. Di sana telah ramai ibu bapa yang sedang duduk menunggu anak mereka ke kelas masakan barat. Di ruang legar itu, terdapat banyak kerusi dan sebuah skrin layar yang sangat besar. Melalui skrin layar itu, ibu bapa dapat menonton secara langsung aktiviti anak mereka di kelas tersebut.
    Sebaik sahaja Ayu Afiqah melangkah masuk ke dewan, Ayu Afiqah menjadi begitu teruja. Dadanya berombak kencang. Senyuman tak lekang di bibir. Apa tidaknya, kelas masakan kali ini dikendalikan sepenunya oleh Puan Nigel Nike. Seorang chef celibriti untuk pencuci mulut dan bakeri dan pasetri yang amat terkenal. Ayu Afiqah amat meminatinya.
    Ayu Afiqah bersama yang lain diberikan buku nota setiap seorang. Nota tersebut adalah untuk mencatat apa yang mereka pelajari hari itu. Kelas masakan ini dikendalikan sepenuhnya dalam bahasa inggeris. Namun, juri tetap dan juru acara program master chef ada bersama sebagai pemerhati kepada peserta.
    Ayu Afiqah amat gembira mengikuti kelas berkenaan. Dia tidak menyangka sama sekali yang dia akan belajar dari puan Nigel Nike, seorang pakar masakan yang terkenal di Asia. Sebelum ini, Ayu Afiqah hanya melihat beliau melalui kaca telivesyen sahaja. Namun, kali ini dia dapat bersua muka dan dapat belajar terus dari beliau. Suatu penghormatan yang amat mengembirakan Ayu Afiqah dan peserta master chef junior yang lain.
    Resepi yang dikongsikan oleh Chef Nigel Nike ialah Pai Epal dan sup cendawan bersama roti bawang putih. Makanan yang pernah di rasa oleh Ayu Afiqah di restoran masakan segera, tetapi belum pernah cuba untuk membuatnya. Ayu Afiqah semakin teruja untuk mempelajarinya. Setiap kata-kata dan perlakuan puan Nigel Nike tidak terlepas dari pandangan Ayu Afiqah. Tutur kata dan kelincahan puan Nigel Nike di dapur amat menarik perhatian semua peserta.

    ReplyDelete
  2. Sebaik sahaja sesi tunjuk cara oleh Nigel Nike selesai, para peserta di minta menyediakan masakan yang sama oleh Nigel. Latihan amali ini dipantau oleh tiga orang pembantu Nigel Nike dan Nigel Nike sendiri. Ayu Afiqah di minta oleh fasilitator bergerak ke ruang dapur yang telah disediakan untuk para peserta. Mula-mula, peserta dikehendaki menyediakan bahan-bahan yang diperlukan. Peserta perlu menimbang dan mengukur sendiri bahan-bahan tersebut.
    Ayu Afiqah bergerak ke stor bahan dan mengambil bahan-bahan tersebut. Ayu Afiqah mengukur 2 cawan tepung gandum, 1/4cawan gula pasir, 1/2sudu kecil serbuk kayu manis, 1/4sudu kecil garam, 3/4cawan cottage cheese, 4 sudu besar mentega yang sejuk dan dipotong berbentuk kiub.
    Bahan untuk inti pula, Ayu Afiqah mengupas dan memotong kiub 450 gram epal hijau, mengukur 1/4 cawan gula pasir, 2 sudu besar mentega, 1/4 sudu kecil serbuk kayu manis, 4 sudu besar air gula dan 1 sudu besar tepung jagung.
    “Wah, kelincahan awak mengkagumkan wahai Chef kecil!” kata seseorang dari belakang dalam bahasa inggeris.
    Ayu Afiqah menoleh. Alangkah terkejutnya dia. Nigel Nike berada hampir dengannya dan sekaligus memujinya. Kembang kempis hidung Ayu Afiqah menerima pujian tersebut.
    “Terima kasih chef Nigel Nike.” Hanya itu sahaja kata-kata yang mampu keluar dari mulut Ayu Afiqah.
    Ayu Afiqah kemudiannya menyatukan tepung, gula, serbuk kayu manis dan garam dalam mangkuk mixer. Kemudian dikacau sehingga sebati. Setelah itu, dia memasukkan cottage cheese dan mentega. Kemudian diputar lebih kurang 30 saat sekali lagi sehingga membentuk doh lembut. Setelah itu, Ayu Afiqah menguli sebentar di atas permukaan yang bertepung sehinggalah menjadi doh yang lembut. Doh tadi kemudiannya perlu dibalut dengan plastik dan disejukkan selama 30 minit.
    Ayu Afiqah memasukkan kiub-kiub epal, gula, mentega dan serbuk kayu manis ke dalam periuk. Setelah itu, dia memanaskan mentega menggunakan api sederhana sehingga mentega mencair. Kemudian, 2 sudu besar air ditambahkan sebelum periuk ditutup dan masak lebih kurang 10 ke 12 minit.
    2 sudu besar air dan tepung jagung digabungkan dan dikacau sehingga sebati sebelum dituangkan ke dalam adunan epal tadi. Periuk perlu ditutup sekali lagi dan dimasak lagi selama 1 ke 2 minit, sehingga agak pekat. Akhir sekali, matikan api dan sejukkan inti lebih kurang 15 minit.
    Untuk membuat doh yang baik, Ayu Afiqah menggiling doh menjadi bentuk leper dan empat segi 18". Doh itu di potong kepada 9 bahagian, setiap satu lebih kurang 6" x 6". Kemudian, inti dimasukkan ke tengah doh tadi. Doh dilipat dan bucu-bucunya dikemaskan dengan cepitkannya dengan garfu. Setelah itu, pai perlu disejukkan selama 1 jam sebelum digoreng sehingga menjadi keperangan. Setelah itu, bolehlah dihidangkan.
    “Tahniah Ayu, Pai Epal awak nampak sedap,” kata seorang fasilitator Nigel Nike yang bernama Athur. Ayu Afiqah hanya tersenyum mendengar pujian tersebut.
    Setelah resepi pertama siap, para peserta beralih pula kepada resepi Sup Cendawan Penuh Berkrim atau Homemade Creamy Mushroom Soup dan Roti Bawang Putih atau Garlic Bread.
    Bahan-bahan yang telah disediakan oleh Ayu Afiqah untuk resepi Sup Cendawan tersebut ialah 230 gram cendawan segar yang dipotong nipis, 2 sudu besar bawang besar yang dicincang kasar, 2 ulas bawang putih dicincang halus, 2 sudu besar mentega, 3 sudu besar tepung gandum, 2 cawan stok ayam, 1 cawan krim cair (light cream) / 1 cawan susu sejat (saya guna susu segar), 1/2 sudu teh garam, 1/4 sudu teh serbuk lada hitam dan 1/4 sudu teh serbuk buah pala.

    ReplyDelete
  3. Ayu Afiqah mula menyediakan Sup Cendawan dengan yakin. Mula-mula dia mencairkan mentega di dalam kuali yang agak besar dan dalam. Kemudian, bawang besar, bawang putih dan cendawan dimasukkan ke dalam kuali dan digoreng sehingga bawang menjadi layu.
    Setelah itu, Ayu Afiqah mencampurkan 2 sudu besar tepung gandum dan kacau. Stok ayam dimasukkan dan panaskan sehingga menjadi pekat sedikit. Ayu Afiqah mengacau krim bersama baki 1 sudu besar tepung gandum. sebelum ia perlu dimasukkan ke dalam sup. Setelah itu, dia memasukkan kesemua rempah-ratus dan teruskan mengacaunya sehingga menjadi pekat. Akhirnya, Sup Cendawan berkrim sedia untuk dihidangkan.
    Setelah itu, Ayu Afiqah perlu menyediakan Roti Bawang Putih pula. Mula-mula oven dipanaskan pada suhu 190⁰ C. Kemudian, Ayu Afiqah memotong roti Perancis dalam 1 inci tebal tanpa memutuskan terus kepingan roti. Kemudian, dia mencampurkan mentega, keju, serbuk bawang putih dan daun parsley di dalam mangkuk.
    ‘Hm... wangi terasa lapar pula melihat roti ni,’ getus hati Ayu Afiqah.
    Ayu Afiqah melihat rakan peserta di sebelahnya sedang mengunyah sesuatu. Nampaknya, rakan tersebut telahpun siap menghidangkan kesemua menu yang dipelajari tadi. Lantas, Ayu Afiqah memandang kesemua peserta yang ada. Ada lebih kurang 5 orang lagi yang masih belum menyiapkan kesemua hidangan sepertinya.
    Setelah itu, Ayu Afiqah menyasapukan campuran mentega pada setiap keping serta permukaan atas roti. Kemudian, roti dibalut dengan aluminium foil tetapi biarkan bahagian atas terdedah. Roti itu akan dibakar sehingga mentega cair dan roti menjadi kekuningan. Akhir sekali, Ayu Afiqah membuat dokorasi akhir seperti yang Nigel Nike ajarkan sebelumnya.
    ‘Wah nampak sedap dan menarik,’ getus hati Ayu Afiqah memuji dirinya sendiri.
    Setelah melihat kesemua hasil tangan peserta, Nigel Nike telah memberi komen positif kepada semua peserta. Serentak, kesemua peserta memberikan tepukan gemuruh. Ayu Afiqah sempat meminta tanda tangan Nigel Nike pada dua helai pada buku notanya. Apabila ditanya oleh Nigel Nike mengapa sampai dua tanda tangan? Dia lantas menyatakan bahawa satu tandatangan untuk dirinya dan satu lagi untuk ibunya yang juga meminati Nigel Nike.
    Sebaik sahaja acara sesi kelas masakana selesai, Ayu Afiqah meluru ke arah ayah dan ibunya yang telah lama menunggu di luar dewan. Ayu Afiqah lantas menghadiahkan ibunya Masakan yang dipelajarinya tadi kepada ayah dan tanda tangan dari Nigel Nike kepada ibunya. Ibu nampaknay sangat gembira mendapat hadiah tersebut.



    ReplyDelete
  4. Erna, di bab 5 ni, masukkan bahagian saringan kedua yg buat tart nenas sebagai flashback. tp, buat babak ikut kelas memasak dgn puan nigel ini sekarang, bukan flashback. ayu afiqah sebenarnya tak mahu pergi, tp dia terpaksa pergi sbb namanya sudah tercatit sebagai peserta dan nek dar memastikan dia tak ponteng kelas.
    Kita mulakan k;

    Bab 5: Chef Ayu ke Kelas Masakan

    (buat dia melangkah ke dewan tu, buat dia terbayang pada ibu. Buat dia teringat bagaimana duduk di birai katil sambil mengeluarkan baju ibu dari beg sandangnya, awal pagi tadi. terbayang bagaimana) dipeluknya baju ibu dengan erat. Lantas, diambilnya foto ibu (dari mana dia ambil? Tmbh; Foto ibu) yang (penampilan, warna, ibu seorang saja ke?) kelihatannya sedang senyum kepadanya.
    Dada Ayu Afiqah berasa sebak_. Rindunya pada ibu tidak (bagaikan tidak) dapat tertahan lagi. (apatah lagi, apabila selama ini, ibu sentiasa ada bersamanya. - sebut ttg mula masuk tadika, sakit, demam campak, bila masuk sekolah, bila dan siapa yang menggalakkan ayu menyertai pertandingan masterchef junior,)
    “Ibu, (tidak lama lagi) pertandingan separuh akhir. Bagaimana Ayu nak menghadapinya tanpa ibu!” Ayu Afiqah mengeluh perlahan.
    Ayu Afiqah (menundukkan kepala sambil melangkah ke kaunter pendaftaran. Terasa matanya berkaca2.. (Buat beberapa detik pula, ayu afiqah) tenggelam (dalam pelukan ke)haruman (aroma wangian kegemaran ibu, (dlm ingatannya. Lembut dan syahdu, menyentuh - ?).
    Tiba-tiba suasana (kaunter pendaftaran) yg - gmbarkan cahaya, tmbh; bertukar) menjadi samar-samar. (ayu afiqah seakan dpt melihat kembali akan dirinya yang - penampilan) di kaunter pendaftaran kelas masakan di luar Dewan Saadah di Wisma MUIS Kota Kinabalu.
    Cahaya di luar dewan amat terang (oleh - ?). Ayu Afiqah yang diiringi oleh ibu (turut) berbaris di kaunter pendaftaran itu. Sebaik sahaja tiba giliran Ayu Afiqah, ibu (menghulurkan - ?) pendaftaran kepada pegawai yang bertugas di kaunter pendaftaran.
    (di sini masukkan dia mendaftar utk pertandingan saringan - masukkan babab dr bab tiga yg ditiadakan tu)
    (buat nek dar tegur dia, sekali gus mematikan lamunannya)
    (buat ayu afiqah sedar balik dia di mana sekarang) Seperti selalu (wajah - delete) (ibu - tukar; nek dar - sesuaikan dgn ayat seterusnya) yang (berwajah) jelita, (ber - penampilan) itu, akan sentiasa ramah dan tersenyum kepada petugas (jantina) berkenaan.
    (reaksi petugas tu, gmbarkan riak muka, penampilannya. Tmbh; Seingat ayu afiqah, pegawai bertugas) pada saringan pertama dan kedua, (berbeza orgnya. (Namun, - ?)

    ReplyDelete
  5. “Oh, ini Ayu Afiqah yang menang saringan kedua tempoh hari, (ya). Tahniah! Saya suka biskut awak, biskut ketupat tart nenas. Cantik dan kreatif. Boleh tak saya dapatkan resepinya?” tanya petugas bernama Lina kepada Ayu Afiqah.
    “Boleh, nanti saya masukkan dalam ‘facebook’ (ibu - tukar) saya,” jawab Ayu Afiqah tersenyum (tersipu2).
    “Wah! Ayu dah ada paminat sekarang ya,” puji (ibu - tukar; nek dar secara berbisik, kemudiannya). (apabila) Ayu Afiqah hanya (tersipu2 malu) memandang(nya, ibu menambah,)“Baiklah Ayu, (nek dar) dan ayah akan menunggu Ayu di ruang legar tu.”
    (reaksi balas ayu afiqah, tmbh; sambil memandang ke arah yg) (ibu - tukar; nek dar) tuunjukkan itu, (yakni) luar legar, di sebelah kanan dewan. Di sana telah ramai ibu bapa yang sedang duduk menunggu anak mereka ke kelas masakan barat.
    Di ruang legar itu, terdapat banyak kerusi dan sebuah skrin layar yang (sangat besar - tukar; sebesar - ?). Melalui skrin layar itu, ibu (dan) bapa dapat menonton secara langsung aktiviti anak mereka di kelas tersebut. (Pasti setiap ibu dan bapa akan berasa bangga dan teruja menyaksikan aksi anak masing2, termasuk ibu ayu afiqah, jika ibu masih ada).
    Sebaik sahaja Ayu Afiqah melangkah masuk ke dewan itu, Ayu Afiqah menjadi (begitu teruja). Dadanya berombak kencang. (nafasnya - ?) Apa tidaknya, kelas masakan kali ini dikendalikan sepenuhnya oleh Puan Nigel Nike.
    (Seorang chef selebriti untuk pencuci mulut dan bakeri dan pasteri yang amat terkenal. - buat monolog teruja ayu) Ayu Afiqah amat meminatinya. (buat dia pandang suasana dlm dewan tu, apa dia nampak, detail, siapa lagi dia nampak - lingkungan usia, berapa ramai)
    (ada yg dia kenal? - buat dialog pendek dia melihat ayu hadir, gmbarkan orgnya)
    (Ada rakan sekelasyg jadi peserta? Buat dialog atau reaksinya, gmbarkan orangnya, penampilan)
    (reaksi balas ayu, perasaan)
    (sejurus,) Ayu Afiqah bersama (peserta) yang lain diberikan buku nota setiap seorang (oleh - ? ayu afiqah tahu, buku) nota tersebut adalah untuk (memudahkan mereka) mencatat apa yang dipelajari (daripada - ? pada) hari itu. Kelas masakan ini dikendalikan sepenuhnya dalam bahasa inggeris.
    ‘(Mujur aku boleh berbahasa inggeris dengan baik,’ getus ayu afiqah dlm hati. Teringat pada ayah yg - ? bila? Ibu pula - ?))
    Namun, (juru bahasa sentiasa bersedia untuk menterjemahkan setiap perkataan yg puan nigel nike - ? Selain drpd - sebut nama juri tetap,) selaku juri tetap, juru acara (program master chef (juga) bersama (mereka) sebagai pemerhati).
    (Seperti peserta - ? yg lain,) Ayu Afiqah (juga berasa) amat (bertuah kerana diberi peluang) mengikuti (kelas berkenaan - sebut nama kelas - oleh siapa

    ReplyDelete
  6. yg beri peluang). Dia tidak menyangka sama sekali (bahawa) dia akan belajar dari(pada) Puan Nigel Nike, seorang pakar masakan yang terkenal di Asia (Tenggara).
    Sebelum ini, Ayu Afiqah hanya melihat beliau melalui kaca telivesyen sahaja. Namun, kali ini dia dapat bersua muka dan dapat belajar terus dari beliau. Suatu penghormatan yang amat mengembirakan Ayu Afiqah dan peserta master chef junior yang lain, (tentunya)
    Resepi yang dikongsikan oleh Chef Nigel Nike ialah Pai Epal dan sup cendawan bersama roti bawang putih. Makanan (itu) yang pernah (dirasai) oleh Ayu Afiqah di restoran masakan segera. (Akan) tetapi (ayu afiqah) belum pernah cuba untuk membuatnya.
    Ayu Afiqah semakin teruja untuk mempelajarinya. Setiap kata-kata dan (perlakuan - tukar; pergerakan) puan Nigel Nike tidak terlepas dari pandangan Ayu Afiqah. Tutur kata dan (kelincahan - tukar; ketangkasan) Puan Nigel Nike (membuat kerja) di dapur (masterchef yg dibina khas di dewan itu,) amat menarik perhatian semua peserta.
    (buat dialog puan nigel nike, gmbarkan secara detail gaya dia memasak, apa alat2 dan bahan yg digunakan - detail, aroma, bunyi),
    Sebaik sahaja sesi tunjuk cara oleh Nigel Nike selesai, para peserta diminta menyediakan masakan yang sama oleh (master chef asia tenggara itu). Latihan amali ini dipantau oleh tiga orang pembantu Nigel Nike (gmbarkan pembantunya, penampilan. (iaitu, selain drpd turut dipantau oleh)Nigel Nike sendiri.
    Ayu Afiqah (dan para peserta yug lain, diminta) oleh (puan.tuam?( fasilitator (supaya) bergerak ke ruang dapur yang telah disediakan (di dewan itu.. Mula-mula, peserta dikehendaki menyediakan bahan-bahan yang diperlukan. Peserta perlu menimbang dan (menyukat) sendiri bahan-bahan (tersebut p tukar; untuk membuat?).
    (buat monolog - susahkah? perasaan ayu afiqah) Ayu Afiqah bergerak ke stor bahan dan mengambil bahan-bahan tersebut. (Lalu,) Ayu Afiqah mengukur 2 cawan tepung gandum, 1/4cawan gula pasir, 1/2sudu kecil serbuk kayu manis, 1/4sudu kecil garam, 3/4cawan cottage cheese, 4 sudu besar mentega yang sejuk dan dipotong berbentuk kiub.
    Bahan untuk inti pula, Ayu Afiqah mengupas dan memotong kiub 450 gram epal hijau, (menyukat sebanyak) 1/4 cawan gula pasir, 2 sudu besar mentega, 1/4 sudu kecil serbuk kayu manis, 4 sudu besar air gula dan 1 sudu besar tepung jagung.
    “Wah, (kelincahan - tukar; kecekapan) awak mengkagumkan wahai Chef kecil!” (tegur) seseorang dari belakang dalam bahasa inggeris.
    Ayu Afiqah menoleh. Alangkah terkejutnya dia. (Puan) Nigel Nike (berdiri) hampir dengannya (sambil menguntum senyuman manis). Kembang kempis hidung Ayu Afiqah menerima pujian tersebut. (tersipu2 dia dipuji di hadapan rakan2 peserta. - riak muka mereka?)
    “Terima kasih Chef Nigel Nike.” Hanya itu sahaja kata-kata yang mampu keluar dari mulut Ayu Afiqah. (hatinya berbunga riang)

    ReplyDelete
  7. (tanpa berlengah lagi,) Ayu Afiqah (meneruskan kerjanya untuk membuat - ? Dla segera) menyatukan tepung, gula, serbuk kayu manis dan garam dalam mangkuk (mixer - guna BM saja). Kemudian dikacau sehingga sebati. Setelah itu, dia memasukkan cottage cheese dan mentega.
    (Sambil mengukir senyum, ayu afiqah memutarkannya selama) lebih kurang 30 saat sekali lagi sehingga membentuk doh lembut. Setelah itu, Ayu Afiqah menguli sebentar di atas permukaan yang bertepung sehinggalah menjadi doh yang lembut. Doh tadi kemudiannya perlu dibalut dengan plastik dan disejukkan selama 30 minit.
    (Ayu Afiqah memasukkan kiub-kiub epal, gula, mentega dan serbuk kayu manis ke dalam periuk. Dia lalu memanaskan mentega menggunakan api sederhana sehingga mentega mencair. Kemudian, 2 sudu besar air ditambahkan sebelum periuk ditutup dan masak lebih kurang 10 ke 12 minit. - hidupkan info, buat monolog mcm dia berckp dgn diri sendiri dlm hati gitu)

    (Dgn setangkas seorang chef profesiona, ayu gabungkan) 2 sudu besar air dan tepung jagung, (sebelum) dikacau sehingga sebati. (kemudian) dituangkan (bahan2 itu) ke dalam adunan epal tadi. (ayu afiqah tahu,) periuk perlu ditutup sekali lagi dan dimasak lagi selama 1 ke 2 minit, sehingga agak pekat.
    (Akhir sekali, matikan api dan sejukkan inti lebih kurang 15 minit - hidupkan info) (Untuk membuat doh yang baik, Ayu Afiqah menggiling doh menjadi bentuk leper dan empat segi 18". Doh itu di potong kepada 9 bahagian, setiap satu lebih kurang 6" x 6". Kemudian, inti dimasukkan ke tengah doh tadi. Doh dilipat dan bucu-bucunya dikemaskan dengan cepitkannya dengan garfu. - cuba hidupkan info, buat dlm bentuk soalan)
    (Kemudian, sementara menunggu) pai disejukkan selama 1 jam sebelum digoreng sehingga menjadi keperangan, (ayu afiqah - apa dia buat? Buat dia pandang rakan2 peserta yg lain, gmbarkan cara mereka buat kerja, sepintas lalu - ada yg dah siap belum?
    (buat dialog salah seorang peserta2 yg bakal menjadi saingnya dlm pertandingan berikut bagaimana)
    (perasaan ayu afiqah. Tmbh; Dia segera menghidangkan - ? dlm apa, diletakkan di meja apa? rakan2 pserta yg lain dah siap jugakah?)
    “Tahniah Ayu, Pai Epal awak nampak sedap,” kata seorang (fasilitator - guna BM yg mudah sbb ni novel kanak2) Nigel Nike yang bernama Athur.
    Ayu Afiqah tersenyum (keharuan) mendengar pujian tersebut. (lps tu, dia puji peserta2 lain tak? Reaksi mereka)
    (dari sini -------------- Setelah resepi pertama siap, para peserta beralih pula kepada resepi Sup Cendawan Penuh Berkrim atau Homemade Creamy Mushroom Soup dan Roti Bawang Putih atau Garlic Bread.
    Bahan-bahan yang telah disediakan oleh Ayu Afiqah untuk resepi Sup Cendawan tersebut ialah 230 gram cendawan segar yang dipotong nipis, 2 sudu besar bawang besar yang dicincang kasar, 2 ulas bawang putih dicincang halus, 2 sudu besar mentega, 3 sudu besar tepung gandum, 2 cawan stok ayam, 1 cawan krim cair (light cream) / 1 cawan susu sejat (saya

    ReplyDelete
  8. guna susu segar), 1/2 sudu teh garam, 1/4 sudu teh serbuk lada hitam dan 1/4 sudu teh serbuk buah pala. -
    Ayu Afiqah mula menyediakan Sup Cendawan dengan yakin. Mula-mula dia mencairkan mentega di dalam kuali yang agak besar dan dalam. Kemudian, bawang besar, bawang putih dan cendawan dimasukkan ke dalam kuali dan digoreng sehingga bawang menjadi layu.
    Setelah itu, Ayu Afiqah mencampurkan 2 sudu besar tepung gandum dan kacau. Stok ayam dimasukkan dan panaskan sehingga menjadi pekat sedikit. Ayu Afiqah mengacau krim bersama baki 1 sudu besar tepung gandum. sebelum ia perlu dimasukkan ke dalam sup. Setelah itu, dia memasukkan kesemua rempah-ratus dan teruskan mengacaunya sehingga menjadi pekat. Akhirnya, Sup Cendawan berkrim sedia untuk dihidangkan.
    Setelah itu, Ayu Afiqah perlu menyediakan Roti Bawang Putih pula. Mula-mula oven dipanaskan pada suhu 190⁰ C. Kemudian, Ayu Afiqah memotong roti Perancis dalam 1 inci tebal tanpa memutuskan terus kepingan roti. Kemudian, dia mencampurkan mentega, keju, serbuk bawang putih dan daun parsley di dalam mangkuk.
    ‘Hm... wangi terasa lapar pula melihat roti ni,’ getus hati Ayu Afiqah.
    Ayu Afiqah melihat rakan peserta di sebelahnya sedang mengunyah sesuatu. Nampaknya, rakan tersebut telahpun siap menghidangkan kesemua menu yang dipelajari tadi. Lantas, Ayu Afiqah memandang kesemua peserta yang ada. Ada lebih kurang 5 orang lagi yang masih belum menyiapkan kesemua hidangan sepertinya.
    Setelah itu, Ayu Afiqah menyasapukan campuran mentega pada setiap keping serta permukaan atas roti. Kemudian, roti dibalut dengan aluminium foil tetapi biarkan bahagian atas terdedah. Roti itu akan dibakar sehingga mentega cair dan roti menjadi kekuningan. Akhir sekali, Ayu Afiqah membuat dokorasi akhir seperti yang Nigel Nike ajarkan sebelumnya.
    ‘Wah nampak sedap dan menarik,’ getus hati Ayu Afiqah memuji dirinya sendiri. --------------- sampai sini, dah terlalu over loaded dgn info erna, elok tiadakan sbb terasa tak kreatif, delete je)
    Setelah melihat kesemua hasil tangan peserta, Nigel Nike telah memberi komen positif kepada semua peserta. Serentak, kesemua peserta memberikan tepukan gemuruh. Ayu Afiqah sempat meminta tandatangan Nigel Nike pada dua helai pada buku notanya. Apabila ditanya oleh Nigel Nike mengapa sampai dua tanda tangan? Dia lantas menyatakan bahawa satu tandatangan untuk dirinya dan satu lagi untuk ibunya yang juga meminati Nigel Nike.
    Sebaik sahaja acara sesi kelas masakana selesai, Ayu Afiqah meluru ke arah ayah dan (ibunya - nek dar) yang telah lama menunggu di luar dewan. Ayu Afiqah lantas menghadiahkan (ibunya - tukar) Masakan yang dipelajarinya tadi kepada ayah dan tanda tangan dari Nigel Nike kepada ibunya. (Ibu - tukar; nek dar) nampaknya sangat gembira mendapat hadiah tersebut.
    (‘ibu, anak ibu ini, dipuji oleh - ?’ perasaan ayu, apabila chef nigel nike memujinya, bererti sama seperti chef antarabangsa itu memuji ibu. Kerana, tanpa ibu, siapalah ayu afiqah)

    itu je dulu erna, gigih terus k

    ReplyDelete
  9. Bab 5: Chef Ayu ke Kelas Masakan

    Ayu Afiqah melangkah ke dewan pendaftaran dengan seribu rasa. Hatinya masih terbayang pada ibu. Ayu Afiqah teringat bagaimana dia duduk di birai katil sambil mengeluarkan baju ibu dari beg sandangnya, awal pagi tadi. Terbayang bagaimana dipeluknya baju ibu dengan erat. Lantas, diambilnya foto ibu dari meja solek yang cukup ceria dengan dirinya di sisi kelihatannya sedang senyum kepadanya. Baju ibu itu dimasukkannya ke dalam beg sandangnya.
    Dada Ayu Afiqah berasa sebak . Rindunya pada ibu tidak bagaikan tidak dapat tertahan lagi. Apatah lagi, apabila selama ini, ibu sentiasa ada bersamanya. termasuklah pada hari pertama dia mula masuk ke tadika, apabila sakit, demam campak, mula mendaftar masuk ke sekolah rendah dan banyak lagi. ibu jugaklah yang menggalakkan Ayu Afiqah menyertai pertandingan master chef junior.
    “Ibu, tidak lama lagi pertandingan separuh akhir. Bagaimana Ayu nak menghadapinya tanpa ibu!” Ayu Afiqah mengeluh perlahan.
    Ayu Afiqah menundukkan kepala sambil melangkah ke kaunter pendaftaran. Terasa matanya berkaca-kaca. Beberapa detik pula, Ayu Afiqah tenggelam dalam pelukan keharuman aroma wangian kegemaran ibu, lavender. Lembut dan syahdu, begitu menyentuh hati Ayu Afiqa.
    Tiba-tiba suasana kaunter pendaftaran yang terang benderang bertukar menjadi samar-samar. Ayu Afiqah seakan dapat melihat kembali akan dirinya yang berpakaian serba biru di kaunter pendaftaran kelas masakan di luar Dewan Saadah di Wisma MUIS Kota Kinabalu.
    Cahaya di luar dewan amat terang teriknya matahari. Ayu Afiqah yang diiringi oleh ibu turut berbaris di kaunter pendaftaran itu. Sebaik sahaja tiba giliran Ayu Afiqah, ibu menghulurkan kad pengenalan Ayu Afiqah kepada pegawai yang bertugas di kaunter pendaftaran saringan ke dua pertandingan Master Chef kanak-kanak.
    Tema hidangan yang perlu disiapkan ialah biskut perayaan. Ayu Afiqah telah memilih untuk menyediakan biskut tart nenas ala ketupat. Resepinya sama seperti yang selalu dibuatnya bersama ibu. Namun, cara persembahannya agak berlaian dari biasa kerana kulit tart nenas dianyam seperti ketupat. Jadi, ia ada kelainan dan lebih menepati tema.
    Ayu Afiqah menguli tepung seperti yang selalu dia lakukan bersama ibu. Bezanya, dia membahagi doh kepada dua bahagian. Doh pertama dicampurkan dengan pewarna makanan berwarna hijau dan dan doh kedua dicampurkan dengan warna hijau. Kemudian, Ayu Afiqah mencanai doh tersebut sehingga lebih kurang 0.2cm tebalnya. Setelah itu, Ayu Afiqah memotong secara menegak setiap doh yang sudah di canai sepanjang 5cm.
    Doh tadi akhirnya di susun bersilang berlainan warna seperti menganyam ketupat. Setelah itu, inti nenas di letakkan di tengah-tengah doh sebelum satu lapis anyaman dibuat sekali lagi. Hasilnya, biskut tart nenas yang comel dan berbentuk seperti ketupat terhasil. Untuk hiasan, Ayu Afiqah meletakkan teh panas di atas dulang yang sama dengan biskut ketupat tart nenas. Biskut tart nenas itu diletakkan pada piring penghidang biskut yang bertingkat.

    ReplyDelete
  10. “Alhamdulillah, syukur menjadi jugak biskut ketupat tart nenas aku ni,” getus hati Ayu Afiqah sambil mempamerkan senyuman puas.
    Ketika itu, ibu yang turut berada di tempat duduk penonton bertepuk tangan dan memberi isyarat bagus kepada Ayu Afiqah. Ayah dan Nek Dar hanya melambai-lambai menunjukkan tanda sokongan. Ayu Afiqah membalas dengan melambai kembali orang-orang yang disayanginya dan menghadiahkan mereka senyuman yang paling manis.
    Akhirnya, tiba waktunya bagi juri mengumumkan pemenang atau peserta yang berjaya melepasi saringan kedua ini. Nama Ayu Afiqah adalah peserta yang pertama sekali di sebut. Pihak Juri malah memuji gaya persembahan tart nenas yang dihasilkan oleh Ayu Afiqah. Ibu yang terlalu gembira bangun dan melompat kegembiraan mendengar keputusan juri. Begitu juga dengan Ayah dan Nek Dar. Mereka amat bangga dengan pencapaian Ayu Afiqah.
    “Cu, ada apa ni? Kelas masakan barat dah nak mula. Kuatkan semangatmu cu.” Teguran Nek Dar mematikan lamunan Ayu Afiqah.
    “Terima kasih nek,” jawab Ayu Afiqah sebak sambil meneruskan langkahnya mendekati kaunter pendaftaran di luar dewan.
    Seperti selalu Nek Dar yang berwajah jelita, berbaju kurung hijau lumut itu, akan sentiasa ramah dan tersenyum kepada petugas wanita berkenaan.
    petugas itu juga tersenyum melayan Nek Jah dan Ayu Afiqah dengan pakainan seragam putih koperatnya. Seingat Ayu Afiqah, pegawai bertugas wanita itu ada pada saringan pertama dan kedua.
    “Oh, ini Ayu Afiqah yang menang saringan kedua tempoh hari, ya. Tahniah! Saya suka biskut awak, biskut ketupat tart nenas. Cantik dan kreatif. Boleh tak saya dapatkan resepinya?” tanya petugas bernama Lina kepada Ayu Afiqah.
    “Boleh, nanti saya masukkan dalam ‘facebook’ saya,” jawab Ayu Afiqah tersenyum tersipu-sipu.
    “Wah! Ayu dah ada paminat sekarang ya,” puji Nek Dar secara berbisik, kemudiannya. Apabila Ayu Afiqah hanya tersipu-sipu malu memandangnya, Nek Dar.
    “Baiklah Ayu, Nek Dar dan ayah akan menunggu Ayu di ruang legar tu.”
    Reaksi balas Ayu Afiqah sambil memandang ke arah yang Nek Dar tunjukkan itu, yakni ruang legar, di sebelah kanan dewan.
    Di sana telah ramai ibu bapa yang sedang duduk menunggu anak mereka ke kelas masakan barat. Di ruang legar itu, terdapat banyak kerusi dan sebuah skrin layar yang sebesar layar di panggung wayang. Melalui skrin layar itu, ibu bapa dan keluarga peserta dapat menonton secara langsung aktiviti anak mereka di kelas tersebut. Pasti setiap ibu dan bapa akan berasa bangga dan teruja menyaksikan aksi anak masing-masing, termasuk ibu Ayu Afiqah, jika ibu masih ada.
    Sebaik sahaja Ayu Afiqah melangkah masuk ke dewan itu, Ayu Afiqah menjadi begitu teruja. Dadanya berombak kencang. Nafasnya turun naik laju. Apa tidaknya, kelas masakan kali ini dikendalikan sepenuhnya oleh Puan Nigel Nike. Seorang chef selebriti untuk pencuci mulut dan bakeri dan pasteri yang amat terkenal.
    ‘Wah! Chef Nigel Nike, chef selebriti terkenal tu ada kat sini? pasti seronok ni’ gerus hati Ayu Afiqah sebaik melihat Chef Nigel Nike duduk sebaris dengan barisan juri tetap master chef dan beberapa orang yang tidak pernah dilihat oleh Ayu Afiqah. Terlihat juga di bahagian penonton beberapa orang kanak-kanak seusianya. Mereka kebanyakannya adalah peserta yang terkeluar dari saringan sebelumnya.

    ReplyDelete
  11. ‘Wah! Steve, Devi dan Tay jugak ada. Terima kasih sahabat, kerana datang dan memberi aku semangat’ getus hati Ayu Afiqah sambil tangannya melambai rakan karibnya yang duduk di bahagian tempat duduk penonton. Wajah Ayu Afiqah mendadak ceria.
    Ayu Afiqah bersama peserta yang lain diberikan buku nota setiap seorang pembantu Chef Nigel Nike. Ayu Afiqah tahu, buku nota tersebut adalah untuk memudahkan mereka mencatat apa yang dipelajari daripada Chef Nigel Nike hari itu. Kelas masakan ini dikendalikan sepenuhnya dalam bahasa inggeris.
    ‘Mujur aku boleh berbahasa inggeris dengan baik,’ getus ayu afiqah dalam hati. Teringat pada ayah yang sering menggalakkannya mempelajari bahasa inggeris. Ibu pula sering menghadiahkan dan membacakannya buku cerita bahasa inggeris semenjak dia belum mula mengenal huruf lagi.
    Namun, juru bahasa sentiasa bersedia untuk menterjemahkan setiap perkataan yang Chef Nigel Nike. Selain daripada itu, Chef Syahrul dan Chef Rita selaku juri tetap, juru acara program master chef juga bersama mereka sebagai pemerhati.
    Ayu Afiqah tidak menyangka sama sekali bahawa dia akan belajar daripada Puan Nigel Nike, seorang pakar masakan yang terkenal di Asia Tenggara.
    Sebelum ini, Ayu Afiqah hanya melihat beliau melalui kaca telivesyen sahaja. Namun, kali ini dia dapat bersua muka dan dapat belajar terus dari beliau. Suatu penghormatan yang amat mengembirakan Ayu Afiqah dan peserta master chef junior yang lain, tentunya.
    Resepi yang dikongsikan oleh Chef Nigel Nike ialah Pai Epal dan sup cendawan berkrim bersama roti bawang putih. Makanan itu yang pernah dirasai oleh Ayu Afiqah di restoran masakan segera. Akan tetapi Ayu Afiqah belum pernah cuba untuk membuatnya.
    Ayu Afiqah semakin teruja untuk mempelajarinya. Setiap kata-kata dan pergerakan Chef Nigel Nike tidak terlepas dari pandangan Ayu Afiqah. Tutur kata dan ketangkasan Chef Nigel Nike membuat kerja di dapur master chef yang dibina khas di dewan itu, amat menarik perhatian semua peserta.
    “Okay pastikan semua bahan di potong seperti ini.” Terang Chef Nigel Nike dalam bahasa inggeris, sambil menunjukkan gaya mengkagumkan memotong Epal hijau menggunakan pisau istimewanya. Dia juga berseloroh dengan mengatakan jangan meniru aksinya kerana amat merbahaya kepada kanak-kanak seusia mereka.
    Aroma yang cukup menyelerakan terbit dari hidangan yang disempurnakan oleh Nigel Nike. Ramai peserta tidak sabar-sabar untuk mempraktikan resepi yang dikongsi oleh Chef Nigel Nike tadi, termasuklah Ayu Afiqah sendiri.
    Sebaik sahaja sesi tunjuk cara oleh Nigel Nike selesai, para peserta diminta menyediakan masakan yang sama oleh master chef asia tenggara itu. Latihan amali ini dipantau oleh tiga orang pembantu Nigel Nike yang cukup berkarisma dan tidak kurang hebatnya dalam bidang masakan. Selain itu, latihan amali ini juga turut dipantau oleh Nigel Nike sendiri.
    Ayu Afiqah dan para peserta yug lain, diminta oleh Chef Nigel Nike supaya bergerak ke ruang dapur yang telah disediakan di dewan itu. Mula-mula, peserta dikehendaki menyediakan bahan-bahan yang diperlukan. Peserta perlu menimbang dan menyukat sendiri bahan-bahan untuk membuat kedua=dua resepi pai epal dan cup cendawan berkrim serta roti prancis.
    ‘Aduh, bolehkah aku buat seperi chef Nigel Nike tu?’ perasaan Ayu Afiqah menjadi resah ketika tiba-tiba.
    Ayu Afiqah bergerak ke stor bahan dan mengambil bahan-bahan yang diperlukan dengan perasaan resah. Lalu, Ayu Afiqah mengukur 2 cawan tepung gandum, ¼ cawan gula pasir, ½ sudu kecil serbuk kayu manis, ¼ sudu kecil garam, ¾ cawan cottage cheese, 4 sudu besar mentega yang sejuk dan dipotong berbentuk kiub.

    ReplyDelete
  12. Bahan untuk inti pula, Ayu Afiqah mengupas dan memotong kiub 450 gram epal hijau, (menyukat sebanyak) ¼ cawan gula pasir, 2 sudu besar mentega, ¼ sudu kecil serbuk kayu manis, 4 sudu besar air gula dan 1 sudu besar tepung jagung.
    “Wah, kecekapan awak mengkagumkan wahai Chef kecil!” tegur seseorang dari belakang dalam bahasa inggeris.
    Ayu Afiqah menoleh. Alangkah terkejutnya dia. Chef Nigel Nike berdiri hampir dengannya sambil menguntum senyuman manis. Kembang kempis hidung Ayu Afiqah menerima pujian tersebut. Tersipu-sipu dia dipuji di hadapan rakan-rakan peserta lain yang juga ikut terkejut dengan kehadiran Chef Nigel Nike berhampiran dengan mereka.
    “Terima kasih Chef Nigel Nike.” Hanya itu sahaja kata-kata yang mampu keluar dari mulut Ayu Afiqah. Hatinya berbunga riang.
    Tanpa berlengah lagi, Ayu Afiqah meneruskan kerjanya untuk membuat pai epal. Dia segera menyatukan tepung, gula, serbuk kayu manis dan garam dalam mangkuk pengadun elektrik. Kemudian dikacau sehingga sebati. Setelah itu, dia memasukkan cottage cheese dan mentega. Sambil mengukir senyum, Ayu Afiqah memutarkannya selama lebih kurang 30 saat sekali lagi sehingga membentuk doh lembut.
    Setelah itu, Ayu Afiqah menguli sebentar di atas permukaan yang bertepung sehinggalah menjadi doh yang lembut. Doh tadi kemudiannya perlu dibalut dengan plastik dan disejukkan selama 30 minit. Ayu Afiqah memasukkan kiub-kiub epal, gula, mentega dan serbuk kayu manis ke dalam periuk.
    ‘Aku perlu memanaskan mentega menggunakan api sederhana sehingga mentega mencair. Kemudian, 2 sudu besar air perlu ditambahkan sebelum periuk ditutup dan masak lebih kurang 10 ke 12 minit.’ Kata Ayu Afiqah sendirian sambil mengingati semula demostrasi Chef Nigel Nike sebelum ini.
    Dengan setangkas seorang chef profesiona, Ayu Afiqah menggabungkan 2 sudu besar air dan tepung jagung, sebelum dikacau sehingga sebati. Kemudian dituangkan bahan-bahan itu ke dalam adunan epal tadi. Ayu Afiqah tahu, periuk perlu ditutup sekali lagi dan dimasak lagi selama 1 ke 2 minit, sehingga agak pekat.
    ‘Baiklah, akhir sekali, api perlu dimatikan dan sejukkan inti lebih kurang 15 minit.’ Getus Ayu Afiqah sendirian.
    ‘Apa yang perlu aku lakukan untuk mendapat doh yang baik?’ Ayu Afiqah berhenti sejenak sambil menginggat-ingat semula kata-kata Chef Nigel Nike tadi namun tidak berjaya. Akhirnya, dia terpaksa membuka buku notanya untuk mengetahui apa yang perlu dilakukannya.
    ‘Oh, untuk membuat doh yang baik, aku perlu menggiling doh menjadi bentuk leper dan empat segi 18". Doh itu di potong kepada 9 bahagian, setiap satu lebih kurang 6" x 6". Kemudian, inti dimasukkan ke tengah doh tadi. Doh dilipat dan bucu-bucunya dikemaskan dengan cepitkannya dengan garfu.’ Kata Ayu Afiqah pada dirinya sendiri tetapi perlahan sambil tersenyum gembira kerana berjaya mengingati cara yang betul.
    Kemudian, sementara menunggu pai disejukkan selama 1 jam sebelum digoreng sehingga menjadi keperangan, Ayu Afiqah memutuskan untuk mula menghias pinggan yang akan digunakannya kelak untuk menghidangkan pai epalnya nanti. Ayu Afiqah sempat menjeling peserta yang lainnya. Nampaknya, dia adalah peserta pertama yang sudah menyiapkan resepi pertama ini.
    “Ayu, aku pasti pai epal awak tak sesedap pai yang aku buat!’ Tegur Rohana, seorang peserta yang selalu berada pada kedudukan yang hampir dengan Ayu Afiqah dengan pada saringan-saringnan yang lepas. Nadanya seperti kurang senang. Hati Ayu Afiqah menjadi sedikit cuak mendengar kata-kata Rohana. Namun, didiamkan sahaja. Ayu Afiqah malas untuk menbuat apa-apa komentar. Takut akan malah mengeruhkan suasana.

    ReplyDelete
  13. Perasaan Ayu Afiqah menjadi girang. Dia segera menghidangkan pai epal buatannya di dalam pinggan hidangan berbentuk segi empat khas untuk pencuci mulut dan diletakkan di meja bersebelahan dengannya. Seketika, Ayu Afiqah sempat menjeling ke arah rakan peserta yang lain. Mereka belumpun sempat menggoreng pai epal mereka ketika itu.
    “Tahniah Ayu, Pai Epal awak nampak sedap,” puji salah seorang pembantu Nigel Nike yang bernama Athur. Ayu Afiqah tersenyum keharuan mendengar pujian tersebut.
    Selepas itu, Ayu Afiqah melihat Athur dan pembantu Chef Nigel Nike yang lain memuji peserta-peserta lain yang berjaya menyiapkan tugasan mereka. Wajah peserta yang dipuji tersebut tersenyum gembira mendapat pujian dari mereka.
    Setelah resepi pertama siap, para peserta beralih pula kepada resepi Sup Cendawan Penuh Berkrim atau Homemade Creamy Mushroom Soup dan Roti Bawang Putih atau Garlic Bread.
    Bahan-bahan yang telah disediakan oleh Ayu Afiqah untuk resepi Sup Cendawan tersebut ialah 230 gram cendawan segar yang dipotong nipis, 2 sudu besar bawang besar yang dicincang kasar, 2 ulas bawang putih dicincang halus, 2 sudu besar mentega, 3 sudu besar tepung gandum, 2 cawan stok ayam, 1 cawan krim cair (light cream) / 1 cawan susu sejat, ½ sudu teh garam, ¼ sudu teh serbuk lada hitam dan ¼ sudu teh serbuk buah pala.
    Ayu Afiqah mula menyediakan Sup Cendawan dengan yakin. Mula-mula dia mencairkan mentega di dalam kuali yang agak besar dan dalam. Kemudian, bawang besar, bawang putih dan cendawan dimasukkan ke dalam kuali dan digoreng sehingga bawang menjadi layu. Setelah itu, Ayu Afiqah mencampurkan 2 sudu besar tepung gandum dan kacau. Stok ayam dimasukkan dan panaskan sehingga menjadi pekat sedikit.
    Ayu Afiqah mengacau krim bersama baki 1 sudu besar tepung gandum. sebelum ia perlu dimasukkan ke dalam sup. Setelah itu, dia memasukkan kesemua rempah-ratus dan teruskan mengacaunya sehingga menjadi pekat. Akhirnya, Sup Cendawan berkrim sedia untuk dihidangkan.
    Setelah itu, Ayu Afiqah perlu menyediakan Roti Bawang Putih pula. Mula-mula oven dipanaskan pada suhu 190⁰ C. Kemudian, Ayu Afiqah memotong roti Perancis dalam 1 inci tebal tanpa memutuskan terus kepingan roti. Kemudian, dia mencampurkan mentega, keju, serbuk bawang putih dan daun parsley di dalam mangkuk.
    ‘Hm... wangi, terasa lapar pula melihat roti ni,’ getus hati Ayu Afiqah.
    Ayu Afiqah melihat rakan peserta di sebelahnya sedang mengunyah sesuatu. Nampaknya, rakan tersebut telahpun siap menghidangkan kesemua menu kedua ini. Lantas, Ayu Afiqah memandang kesemua peserta yang ada. Ada lebih kurang 5 orang lagi yang masih belum menyiapkan kesemua hidangan sepertinya.
    ‘Mujur bukan aku seorang sahaja yang belum sia,’ getus hati Ayu Afiqah. Lantas dia menyasapukan campuran mentega pada setiap keping serta permukaan atas roti.
    Roti berkenaan akhirnya dibalut dengan aluminium foil tetapi dibiarkan bahagian atasnya terdedah. Roti itu akan dibakar sehingga mentega cair dan roti menjadi kekuningan. Akhir sekali, Ayu Afiqah membuat dokorasi akhir seperti yang Nigel Nike ajarkan sebelumnya.
    ‘Wah nampak sedap dan menarik,’ getus hati Ayu Afiqah memuji dirinya sendiri.

    ReplyDelete
  14. Setelah melihat kesemua hasil tangan peserta, Nigel Nike telah memberi komen positif kepada semua peserta. Serentak, kesemua peserta memberikan tepukan gemuruh. Ayu Afiqah sempat meminta tandatangan Nigel Nike pada dua helai pada buku notanya. Apabila ditanya oleh Nigel Nike mengapa sampai dua tanda tangan? Dia lantas menyatakan bahawa satu tandatangan untuk dirinya dan satu lagi untuk ibunya yang juga meminati Nigel Nike.
    Sebaik sahaja acara sesi kelas masakana selesai, Ayu Afiqah meluru ke arah ayah dan Nek Dar yang telah lama menunggu di luar dewan. Ayu Afiqah lantas menghadiahkan Nek Dar tanda tangan Chef Nigel Nike. Manakala untuk ayah, Ayu Afiqah hadiahkan pai epal, sup cendawan dan roti bawang putih hasil tangannya yang dipelajarinya tadi. Nek Dar dan ayah nampaknya sangat gembira mendapat hadiah tersebut.
    ‘Ibu, anak ibu ini dipuji oleh Chef Nigel Nike dan pembantunya, pujian ini untuk ibu jugak tau,’ bisik Ayu Afiqah perlahan pada baju ibu yang baharu sahaja dikeluarkan dari beg sandangnya. Ayu Afiqah bagaikan dapat berkongsikan rasa gembiranya pada ibu, lewat baju itu.

    ReplyDelete
  15. Erna, seperti biasa, sebuah hasil pemurnian yg sgt2 padat, kuat dan menarik, tahniah!

    ini sentuhan akhirnya;


    1. diambilnya foto ibu dari meja solek. (Ibu kelihatan) (yang - delete) cukup ceria dengan (dirinya - ayu afiqah sendiri dan) (di sisi ibu - delete) kelihatan (nya - tukar; ibu) sedang senyum kepadanya. (Kemudiannya,) baju
    2. Dada Ayu Afiqah (kembali) berasa (sebak . - lekatkan titik) Rindunya pada ibu (tidak - delete) bagaikan tidak dapat tertahan lagi.
    3. lagi, apabila selama ini, ibu sentiasa ada bersamanya. (T)ermasuklah
    4. ibu jugaklah yang menggalakkan Ayu Afiqah menyertai pertandingan (M)aster ©hef (J)unior (Malaysia dahulu).
    5. “Ibu, tidak lama lagi pertandingan separuh akhir. Bagaimana Ayu nak menghadapinya tanpa ibu!” (getus) Ayu Afiqah (dalam hati lalu) mengeluh perlahan.
    6. Cahaya di luar dewan amat terang (oleh) teriknya matahari.
    7. di kaunter pendaftaran itu. Sebaik sahaja tiba giliran Ayu Afiqah, ibu menghulurkan (kad pengenalan - dia dah ada kad pengenalan ke erna?)
    8. Doh tadi akhirnya (disusun) bersilang berlainan warna seperti
    9. saringan kedua ini. Nama Ayu Afiqah adalah peserta yang pertama sekali (disebut).
    10. “Cu, ada apa ni? Kelas masakan barat dah nak mula. Kuatkan semangatmu cu.” Teguran Nek, (tiba-tibaw) tekan sekali enter
    11. (Dar mematikan - delete) Lamunan Ayu Afiqah (terhenti serta-merta. Matanya terkebil-kebil. Sedarlah ayu afiqah bahawa dia sekarang sedang berada di kaunter pendaftaran - ? di mana) Ayu Afiqah mengeluh panjang.
    12. “Oh, ini(lah) Ayu Afiqah yang menang saringan kedua tempoh hari,
    13. Afiqah hanya tersipu-sipu malu memandangnya, Nek Dar (menambah,“Baiklah Ayu, Nek Dar dan ayah akan menunggu Ayu di ruang legar tu.”
    14. (Reaksi balas - delete) Ayu Afiqah (mengangguk) sambil memandang ke arah yang Nek Dar tunjukkan itu
    15. ‘Wah! Chef Nigel Nike, chef (selebriti terkenal tu - tukar; dari Negara - ?) ada kat sini? (P)asti seronok (‘)ni
    16. ‘Wah! Steve, Devi dan Tay jugak ada. Terima kasih sahabat, kerana datang dan memberi aku semangat(,)’ (getus - tukar; ucap)
    17. Namun, juru bahasa sentiasa bersedia untuk menterjemahkan setiap perkataan yang Chef Nigel Nike (ucapkan).
    18. “Okay pastikan semua bahan (dipotong) seperti ini(,)” (t)erang
    19. sambil menunjukkan gaya (memotong epal hijau yang) mengkagumkan (memotong Epal hijau - tukar; dengan) menggunakan
    20. Dia juga berseloroh dengan (mengatakan - tukar; menggingatkan agar) jangan

    ReplyDelete
  16. 1. “Wah, kecekapan awak mengkagumkan wahai Chef (berbadan) kecil (tetapi berbakat besar)!”
    2. ‘Baiklah, akhir sekali, api perlu dimatikan dan sejukkan inti lebih kurang 15 minit.’ Getus Ayu Afiqah (sendirian - tukar; kepada diri sendiri).
    3. ‘*Hmm…) Apa yang perlu aku lakukan untuk mendapat doh yang baik?’
    4. selalu berada pada kedudukan yang hampir dengan Ayu Afiqah (dengan - delete) pada saringan-
    5. selalu berada pada kedudukan yang hampir dengan Ayu Afiqah dengan pada saringan-saringnan yang lepas. Nadanya seperti kurang senang (dengan Ayu Afiqah) tekan sekali enter)
    6. (Sesaat itu,) perasaan Ayu Afiqah (menjadi - tukar; kembali) girang. Dia segera menghidangkan
    7. “Tahniah Ayu, Pai Epal awak nampak sedap,” puji salah seorang pembantu Nigel Nike yang bernama Athur (pula. - tekan sekali enter)
    8. ‘Mujur bukan aku seorang sahaja yang belum (siap),’
    9. semua peserta. Serentak, kesemua peserta memberikan tepukan gemuruh. Ayu Afiqah sempat meminta tandatangan (Chef) Nigel Nike

    erna, jika tidak melebih 12 ms, ok. tp jika melebihi, perlu ditolak bahagian dia buat sup cendawan ke bab hadapan k, sbb sebolehnya, kita tak mau bab ini terlalu sarat dengan resepi, terasa sgt sarat sbb ada tiga resepi sudah ni. kira dulu jumlah msnya.

    itu je dulu erna, gigih terus k

    ReplyDelete